Изграждането на личности – 10-те правила на Монтесори

Тази статия е малко по-различна (или не чак толкова 🙂 от останалите в този блог за Управление, но през повечето време ние сме предприемачи и мениджъри и родители. Точно за това навсякъде ни се налага да знаем как да изграждаме личности. Колкото и да е трудно, Мануела Грисо* е успяла да синтезира методиката на Монтесори в 10 прости, но важни правила при възпитанието на децата.

Не работя като педагог и не претендирам за някаква компетентност в тази област, а ги споделям с убеждението, че ще бъде от голяма полза да достигнат до колкото може повече родители (и не само). Ето ги и тях:

 

1. Детето е личност

Има си свои собствени мисли, своя душа, свой характер, има да пише и собствената си история. Заслужава респекта, който отдаваме на един възрастен.

2. Обстановката трябва да бъде по мярка на детето

Пропорцинална на ръста и мерките на детето, чиста и подредена, както от гледна точка на мебелировка, така и на материали. За предпочитане е материалите да бъдат естествени, например дърво, и да се използват не много твърди предмети. Това ще позволи на детето да изследва, да прави проби и грешки в една сигурна среда, без намесата на възрастния.

3. Слушайте и приемайте детето с неговите емоции

Това се разбира не само от гласа и думите, а най-вече от жестовете, от мълчанието, от явно непредизвикания с нищо плач… Детето си има един вътрешен диригент, който го води, и възрастният трябва да му бъде подкрепа, а не препятствие. Да го изслушва и да разбира неговите емоции, да помага на детето да ги разпознава и да ги изразява е дълг на възрастния. Да бъдем в служба на този вътрешен диригент и да разберем, че не сме ние създателите на човекът, който ще бъде.

4. Винаги уважавайте детето, което работи, без да го прекъсвате

Едно дете, което работи, е дете, което се концентрира. Прекъсването на един момент на концентрация е равнозначен на това да накараме детето да изгуби възможността да се упражнява в това, което прави, но много по сериозна е загубата на една тухличка, която служи за изграждането на здрава психиката.

5. Не коригирайте едно дете в нещо, за което може и само да се коригира

По този начин няма да подкопаем неговото самочувствие и ще го научим да преценява ситуациите и евентуално да променя начина си на действие.

6. Избирайте предмети, в които има нещо, което очевидно не е наред

По този начин няма да се налага намесата на възрастния и това ще повишава самочувствието на детето.

7. Не помагайте на едно дете, ако те не е поискало помощ

Може да се справи и само. Откликваме на нуждата на детето от самостоятелност и не правим нещата вместо него. Ще придобива увереност в своите способности и ще усвоява нови такива.

8. Капризите не съществуват

Когато едно дете плаче, винаги има някаква причина за това. Това може на пръв поглед да изглежда несеризоно и безмислено, и понякога наистина е така, но поне ще се научим да се питаме кои струни са били докоснати, за да се задвижи една такава верижна реакция.

9. Винаги му представяйте работата (надлежно подговена, спретната, в подходящите съдове), преди да дадете заданието

Представянето е фундаментално за да позволи на детето да разбере предназначението на материалите и правилната им употреба, без да се чувства некомпетенто и неспособно.

10. Мерете тона на гласа си

Поддържането на един нисък, спокоен и тих тон вдъхва спокойствие и добронамереност.

Разбира се има и още: Възпитавайте себе си, преди да възпитавате детето, показвайте му неговите силни страни, а не грешките му ….

И това е, всеки може да си има свои 10 правила за работа с децата и тяхното възпитание,
но и от тези 10 всеки може по нещо да вземе.

Георги Найденов

OSM Partner

*По материали на Мануела Грисо – педагог

Открий правилните стилове на управление и изграждане на таланти в 2-дневнен курс за собственици и мениджъри „Лидерство и мотивация“ 22-23.02.18:

Информация и записване

С голямата отговорност идва властта

 „С Властта идва голямата отговорност“ – един цитат приписван на Волтер, Уинстън Чърчил, Теодор Рузвелт и кой ли още не.

Всъщност цитатът е на „Чичо Бен“ от популярния комикс Спайдърмен. Въпросът не е кой първи е изказал тези думи, по-важна е голямата истина в тях. И когато един човек по случайност или по заслуги бъде натоварен с Властта, ще разполага наистина с нея дотолкова, доколкото осъзнава тази истина.
Фирмата ни върви добре и печели пазарен дял, все повече клиенти искат да се възползват от нашите продукти и услуги, с две думи – разрастваме се. Броят на хората във фирмата също расте, става все по-трудно да държим под контрол качеството, организацията и финансите. Случва се понякога оборотите да се утроят, а парите в крайна сметка да ги няма. Къде са парите?
Не можем вече напълно да контролираме качеството, не можем напълно да контролираме и всички свои нови и стари служители. Клиентите ни замлъкват. Къде са клиентите?
Най-лесно е причините да са някъде извън фирмата – Правителството, държавата, бюрократите, Европейския съюз, образованието … Няма евросубсидии, клиентите нямат пари, държавата не помага на бизнеса, не останаха качествени хора в България …
И отговорът се търси на най-грешното място – Извън фирмата. И всички погледи са вперени в европредседателството.
Ура – Туск прочете речта си на чист Български!
Сега да видим как това ще помогне на фирмите. Как ще се върнат хората, как ще потекат реки от финансирания и субсидии …
Никак.
Политиците си организират председателствания. Те обичат да си гостуват и да заемат телевизионно време, за да се хвалят за гостоприемството. И да говорят.
А това никак и никога няма да помогне на нас и на фирмите ни.
Защото политиците не знаят, че казаното от Чичо Бен в Спайдърмен е истина. „С Властта идва голямата отговорност!“ А това, че Туск прочел речта си на чист Български означава, че Туск има добри съветници и PR-и. Нито повече нито по-малко.

Добрата новина е, че работи и наобратно.  Тоест „С голямата отговорност идва и властта“.

Ако искаме да подобрим ситуацията във фирмата, ако искаме още повече нови пазари, без да се притесняваме за качеството. Ако искаме да разберем „Къде са парите?“ и Къде отидоха клиентите или Защо качествените служители не идват при нас, има само един отговор, и той е Вътре във фирмата.
С голямата отговорност идва и властта!
В 3 стъпки:
  • Първата стъпка – Направи пълен и честен вътрешен анализ на фирмата. Пълен и Честен.
  • Втора стъпка – Изправи се пред Грубата истина и я погледни в очите.
  • Трета стъпка: Поеми пълната отговорност и виж какво можеш да предприемеш – Веднага и през следващите месеци и години.
Грубата истина понякога може да предизвика първоначален шок, но в крайна сметка с Истината идва Свободата и е въпрос на време да променим ситуацията във фирмата.
С голямата отгворност идва властта.
Истинската.

Автор: Георги Найденов

OSM Partner

Препратка към оригинал: http://georgenaydenov.blogspot.bg/2018/01/blog-post.html

 

<script type=“text/javascript“>
(function(a,l,b,c,r,s){_nQc=c,r=a.createElement(l),s=a.getElementsByTagName(l)[0];r.async=1;r.src=l.src=(„https:“==a.location.protocol?“https://“:“http://“)+b;s.parentNode.insertBefore(r,s);})(document,“script“,“serve.albacross.com/track.js“,“89624763″);
</script>

Време ли е да делегираме?

Делегиране в малки и средни фирми (МСФ)

Почти всяка функция в една малка и средна фирма, с изключение на някои традиционни функции, които са почти идентични за всички фирми (т.е. администрация, склад и т.н.), могат се разглеждат като един вид „пъзел“.  В развитието на един бизнес, предприемачът трябва да се изправи пред този пъзел и да го „декодира“.

Това означава, че трябва да намери някакво решение за този пъзел, някакъв метод за изпълнение на всички функции, който да му позволява да постигне добри резултати във фирмата.
Той трябва, например, да бъде способен да продава продуктите или услугите на своята фирма, което далеч не се ограничава просто до търговски преговори. То а включва също и решение на десетина други малки проблема:

 

  • Къде мога да намеря потенциални клиенти за моя бизнес?
  • Как да се свържа с тях?
  • Как да им предам и да ги убедя в стойността на продукт или услуга?
  • Как да преодолявам възраженията от страна на клиенти и потенциални клиенти?
  • Как да бъда сигурен, че ще ми платят?

 

Как се справя собственикът днес?

Собственикът на МСФ обикновено се адресира персонално към този вид проблемислед като веднъж ги разреши, той ги делегира, така че някой друг да се грижи за тази функция от тук нататък. По този начин той може да се посвети на справянето с други сложни „пъзели“, които след като бъдат разрешени ще развият фирмата още повече („Как да изградя търговска мрежа на територията на цялата страна?“, “Как да произвеждам с по-ниски разходи, за да оставам конкурентен и да печеля повече?“,“Как да стартирам един франчайз?“ и т.н.).

Съществува и другата по-рядка възможност да се открие някой друг, един специалист, който да разрешава тези проблеми вместо нас. Тази втора опция обикновено изисква фирмата да назначи някой много ценен човек, който може да предостави определено познание, което в момента липсва на фирмата. Така че този вариант е малко по-скъп, а също и изисква и умението за разпознаване на реалната продуктивност на кандидата по време на интервюто за работа, с цел да се избегне скъпо струващата грешка, да се платят много пари на човек, който се оказва нищо повече от някой, от когото се е „освободила“ друга по-голяма компания.

От разрешаване към делегиране…

По който и път да решиш да тръгнеш (справяйки се с проблемите персонално или намирайки някой друг да се занимава с тях) целта ти като предприемач трябва да бъде да разрешаваш и да делегираш всеки „пъзел“, така че да можеш да преминаваш напред към разрешаването на следващия проблем, и по този начин да можеш да накараш фирмата да се разраства и да бъде по-рентабилна.
Анализирайки от тази гледна точка, можем да видим предприемача като човек, който взема един труден проблем и го разрешава, развивайки някаква технология или техника, правеща го разрешим за други хора с посредствени качества.

Но когато си постигнал едно определено ниво на успех, защото си работил добре и започваш да получаваш поръчки, които не можеш да поемеш, тогава нямаш никакъв избор: нужна ти е помощ. Това е момента, в който трябва да се научи да делегираш.

(Статията е част от книгата на Паоло Руджери – „Научи да делегираш за час“)

Искаш ли да откриеш кои са техниките за ефекетивното делегиране, така че да имаш повече свободно време? 

 САМО ТОЗИ МBS 25-26 ЯНУАРИ

Рестарт

Четете, обучавате се и прилагате всичко възможно, за да мотивирате хората си?

 

Въпреки това, понякога е трудно да имаме мотивирани междинни ръководители.  Особено, ако от дълго време стават свидетели на търкания и неразбирателства на върха. И които на свой ред да мотивират и ангажират останалите служители. Нерешаването на тези неразбирателства, тяхното отлагане или „надеждата“, че нещата ще се решат „от само себе си“, в крайна сметка се оформя в конкретно материално изражение: Текучество и Свиване. 

В момента, в който седнем на масата на решенията в открита и директна комуникация, отворена за чуждото мнение в името на бъдещето, ние даваме Старт на промяната. Станете част от промяната този 7-8 Декември в двуневния ни курс за собственици и мениджъри „Лидерство и Мотивация“.

После следват 3 съвсем конкретни стъпки:

       1. Реорганизация на работата на междинните ръководители – насочване на тяхното внимание от Въпроса за неразбирателството вътре към Въпроса за експанзия навън.

       2. Комплект от дейности, свързани с подобряване на междуличностните отношения във фирмата.

       3. Стартиране на план за търговска експанзия.

Растежът, който фирмата е имала преди, никога не е бил случаен. Той всякога се дължи на най-ценния актив: Хората. И най-ценният от всички човешки ресурси във фирмата все още е налице, остава само да бъде пуснат в действие.

 

 

Отново.  

Автор: Георги Найденов

Да инвестирам или да икономисвам?

Да инвестирам или да икономисвам? Това е Въпросът!

За пет години светът се люшна от „Дай да харчим!“ до неговата пълна прoтивоположност „Дай да икономисваме!“.  Икономиите са нещо много здравословно за фирмата, но икономиите всъщност са част от функциите на администрацията.

От какво зависи растежа на фирмата? 

Растежът на фирмата не се генерира в административния отдел. Растежът няма нищо общо с икономиите и със счетоводството. Той сам по себе си е съвсем самостоятелна функция на фирмата.
Една фирма не се разраства, правейки икономии.
Една фирма се разраства инвестирайки.

Един истински предприемач трябва да бъде винаги готов да инвестира:

  1. Ако наистина вярва в своята бизнес идея, добрият предприемач трябва да инвестира в нея.
  2. Ако не вярва в идеята си, добрият предприемач трябва да инвестира в себе си и в собственото си усъвършенстване.

 

Автор:

Георги Найденов