Време ли е да делегираме?

Време ли е да делегираме?

Делегиране в малки и средни фирми (МСФ)

Почти всяка функция в една малка и средна фирма, с изключение на някои традиционни функции, които са почти идентични за всички фирми (т.е. администрация, склад и т.н.), могат се разглеждат като един вид „пъзел“.  В развитието на един бизнес, предприемачът трябва да се изправи пред този пъзел и да го „декодира“.

Това означава, че трябва да намери някакво решение за този пъзел, някакъв метод за изпълнение на всички функции, който да му позволява да постигне добри резултати във фирмата.
Той трябва, например, да бъде способен да продава продуктите или услугите на своята фирма, което далеч не се ограничава просто до търговски преговори. То а включва също и решение на десетина други малки проблема:

 

  • Къде мога да намеря потенциални клиенти за моя бизнес?
  • Как да се свържа с тях?
  • Как да им предам и да ги убедя в стойността на продукт или услуга?
  • Как да преодолявам възраженията от страна на клиенти и потенциални клиенти?
  • Как да бъда сигурен, че ще ми платят?

 

Как се справя собственикът днес?

Собственикът на МСФ обикновено се адресира персонално към този вид проблемислед като веднъж ги разреши, той ги делегира, така че някой друг да се грижи за тази функция от тук нататък. По този начин той може да се посвети на справянето с други сложни „пъзели“, които след като бъдат разрешени ще развият фирмата още повече („Как да изградя търговска мрежа на територията на цялата страна?“, “Как да произвеждам с по-ниски разходи, за да оставам конкурентен и да печеля повече?“,“Как да стартирам един франчайз?“ и т.н.).

Съществува и другата по-рядка възможност да се открие някой друг, един специалист, който да разрешава тези проблеми вместо нас. Тази втора опция обикновено изисква фирмата да назначи някой много ценен човек, който може да предостави определено познание, което в момента липсва на фирмата. Така че този вариант е малко по-скъп, а също и изисква и умението за разпознаване на реалната продуктивност на кандидата по време на интервюто за работа, с цел да се избегне скъпо струващата грешка, да се платят много пари на човек, който се оказва нищо повече от някой, от когото се е „освободила“ друга по-голяма компания.

От разрешаване към делегиране…

По който и път да решиш да тръгнеш (справяйки се с проблемите персонално или намирайки някой друг да се занимава с тях) целта ти като предприемач трябва да бъде да разрешаваш и да делегираш всеки „пъзел“, така че да можеш да преминаваш напред към разрешаването на следващия проблем, и по този начин да можеш да накараш фирмата да се разраства и да бъде по-рентабилна.
Анализирайки от тази гледна точка, можем да видим предприемача като човек, който взема един труден проблем и го разрешава, развивайки някаква технология или техника, правеща го разрешим за други хора с посредствени качества.

Но когато си постигнал едно определено ниво на успех, защото си работил добре и започваш да получаваш поръчки, които не можеш да поемеш, тогава нямаш никакъв избор: нужна ти е помощ. Това е момента, в който трябва да се научи да делегираш.

(Статията е част от книгата на Паоло Руджери – „Научи да делегираш за час“)

Искаш ли да откриеш кои са техниките за ефекетивното делегиране, така че да имаш повече свободно време? 

 САМО ТОЗИ МBS 25-26 ЯНУАРИ

Изпращане на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *